Cookie gebruik Kennisgeving

Deze site maakt gebruik van cookies om u te voorzien van een meer persoonlijke service.

Door gebruik te maken van deze site gaat u akkoord met ons gebruik van cookies zoals uiteengezet in onze cookie kennisgeving. Lees onze cookie-mededeling, voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken en hoe u het gebruik van cookies kunt verwijderen of blokkeren.

Uitbreidingen op bestaande Europese winkelcentra zal de ontwikkeling in 2017-18 stimuleren.

Klik om te vergroten
Uitbreidingen op bestaande Europese winkelcentra zal de ontwikkeling in 2017-18 stimuleren.
Parijs, Marseille, Helsinki, Madrid en Londen hebben sterkste pijpleidingen in West-Europa, terwijl Istanbul, Moskou, Ankara, Warschau en Tallinn leiden in CEE.

April 2017 – Het uitbreiding van gevestigde winkelcentra zal een belangrijke aanjager zijn voor het ontwikkeling van nieuwe vloerruimtes in Europa in de komende twee jaar volgens het meest recente European Shopping Center Development Report van Cushman & Wakefield.

Verhuurders zijn steeds meer gericht op het oprichting van de 'juiste' bezoekersaantallen door zich te concentreren op een huurdersmix met een combinatie van technologie, data, evenementen en entertainment, evenals het verbetering van hun recreatie-, voedsel- en drankaanbod. Door het gebruik van data kunnen eigenaars zich beter richten naar klanten die bij de huurdermix binnen de centra passen en daarom waarschijnlijk een grotere neiging hebben om te willen kopen. 

Justin Taylor, Cushman & Wakefield’s Head of EMEA Retail, zei: " Eigenaars van winkelcentra reageren op de wensen van hun klanten om hun fysieke winkelervaring te vergroten met een sociale of recreatieve ervaring. Ontwikkelingsactiviteiten richten zich steeds meer op nieuwe formaten met een sterke aanwezigheid van voeding & drank, evenals vrijetijds- en entertainmentbedrijven om bezoekersaantallen, verblijftijden en uitgaven te verhogen. Veel bewoners zullen waarschijnlijk in de toekomst het beschikbare ruimte op een andere manier gebruiken en inrichten. Klanten zullen tot merken aangetrokken worden waar de interne fysieke omgeving de gelegenheid biedt om te ontmoeten, te winkelen, te werken, te rusten en te spelen.
"Uitbreidingen op bestaande centra zullen voor ongeveer een kwart van de nieuwe ruimtes mee tellen en er is daarvoor een goede reden. Het planningsproces is korter en het klantenbasis en openbaarvervoernetwerk bestaan al – en deze verminderen het risico. Naarmate de programma's groter worden, kunnen ze ook meer bezoekers aantrekken en regionale bestemmingen worden, die bijkomende voordelen aan de stad, evenals de hele regio kunnen opleveren. "

West-Europa
Frankrijk, de meest actieve winkelcentrum ontwikkelingsmarkt in West-Europa in 2016, heeft ook de sterkste ontwikkelingspijplijn van West-Europa. In 2017-2018 worden ruim 931.000 m² van nieuwe ruimte verwacht, waarvan ongeveer 56% in de belangrijkste regionale steden: Parijs, Marseille, Lille en Lyon ligt.

Arnaud de Bergeyck, International Partner, Head of Capital Markets Brussels, zei: "Historisch gezien zijn er een bepaald hoeveelheid winkelcentrumtransacties in België te door beperkt aantal (nieuwe) producten. 2017 zou een mijlpaaljaar moeten zijn dankzij de verwachte verkoop van 2 winkelcentra in Brussel - Docks Bruxsel en Woluwe Shopping. "

Rapporteur Silvia Jodlowski, een onderzoeksanalist in het EMEA Research & Insight team van Cushman & Wakefield, zei: "In heel Europa de toekomst wordt verwacht dat toekomstige ontwikkelingsactiviteiten gericht zijn op locaties met een goede balans tussen de lage dichtheid van de winkelcentra, de hoge consumentenbestedingen, een lage Risicomilieu en waar de bestaande centrum behoefte heeft aan renovatie of herontwikkeling.

In Europa wordt verwacht dat toekomstige ontwikkelingsactiviteiten gericht zijn op locaties met een goede balans tussen een lage concentratie van winkelcentra, hoge consumentenbestedingen, een omgeving met lage risico en waar de bestaande centrum behoefte heeft aan renovatie of herontwikkeling

"In West-Europa, hebben Londen en Edinburgh een sterk potentieel voor toekomstige groei, vooral door uitbreidingen en herontwikkelingen van bestaande centra. Keulen, Hamburg en Lyon zijn andere locaties die hoge ontwikkelingspotentieel bieden.

"Sterke ontwikkelingsactiviteiten in de CEE in de afgelopen tien jaar hebben geleid tot een aanzienlijke groei in dichtheid van winkelcentra in veel van de hoofdsteden van de regio. Praag, Boekarest en Boedapest zijn de uitzonderingen, aangezien de winkelcentra dichtheid lager is dan het gemiddelde van de CEE. Ontwikkelaars richten zich echter steeds meer op kansen in snelgroeiende second-tier steden zoals Krakow en Wroclaw in Polen. De belangrijkste Turkse steden Ankara en Istanbul zouden de potentiële toekomstige hotspots voor ontwikkeling moeten zijn, maar economische en geopolitieke risico's blijven. "