Cookie gebruik Kennisgeving

Deze site maakt gebruik van cookies om u te voorzien van een meer persoonlijke service.

Door gebruik te maken van deze site gaat u akkoord met ons gebruik van cookies zoals uiteengezet in onze cookie kennisgeving. Lees onze cookie-mededeling, voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken en hoe u het gebruik van cookies kunt verwijderen of blokkeren.

Verhuur van kantoren in de Brusselse luchthavenzone in stijgende lijn

Klik om te vergroten

De Brusselse kantoormarkt (inclusief rand) kende in 2015 haar minst goede jaar in 15 jaar, met een opname van slechts 300.000 m² over het hele jaar.

In 2015 trok de luchthavenzone meer dan 15% van de activiteit aan, ten opzichte van slechts 7% vorig jaar. In deze zone werden bijna 45.000 m² kantoren verhuurd of aangekocht voor eigen gebruik in 2015 (huurders die hun huurcontract heronderhandelden niet meegerekend). Deze zone is dan ook goed voor 15% van de jaarlijkse opname voor slechts 8% van de Brusselse kantoorvoorraad. Het dynamisme is er dus zeer groot.

Verschillende elementen dragen bij aan deze hernieuwde belangstelling voor de luchthavenzone, die het goed doet in een markt die het hard te verduren heeft:

De toegankelijkheid van de zone, die mettertijd nog verbetert. Naast de lokalisatie van de zone en de toegankelijkheid ervan via de weg, geniet de omgeving van de luchthaven van een betere toegankelijkheid met het openbaar vervoer. Na de ingebruikname van de diabolo en de verbetering van de verbinding tussen de luchthaven en Mechelen, Antwerpen, Leuven en Brussel, zal de geplande opening van de spoortunnel Schuman-Josaphat de toegankelijkheid van de wijk verder verbeteren door de luchthaven in slechts 15 minuten te verbinden met het hartje van de Europese wijk, met haltes in onder andere Zaventem, Diegem en Haren.  

Kwaliteitsvolle kantoorruimtes beschikbaar. Tot voor kort was de luchthavenzone een van de enige zones in Brussel die nog beschikte over recente en efficiënte kantoorruimtes, zoals Lighthouse, Corporate Village of Airport Plaza, iets minder dan 10 jaar geleden ontwikkeld.

De huurders, die steeds meer op zoek gaan naar dit type van ruimtes, hebben zich daarin trouwens niet vergist. De voorbije jaren opteerden grote namen ervoor om hun intrek te nemen in deze gebouwen. Denk maar aan Levi Strauss, Samsung, Dimension Data, Estée Lauder, ING, DS Smith, DB Apparel, of heel recent nog Hologic en IMS Health. Anderen hebben trouwens bevestigd in het district te willen blijven: zo heeft Sony zijn huurcontract in Corporate Village verlengd. Ook de aangekondigde verhuis van Deloitte en KPMG naar de luchthaven, respectievelijk in Gateway en PassPort (allebei in aanbouw vlak naast de luchthavengebouwen), bevestigt de aantrekkingskracht van deze zone voor de bedrijven.

Een competitief prijsniveau. In vergelijking met het centrum of zelfs met perifere zones binnen het Brussels gewest, zoals Woluwe dat eraan grenst, geniet het luchthavendistrict van aanzienlijk aantrekkelijkere prijsniveaus, voornamelijk dankzij het lage belastingniveau dat wordt toegepast op kantoren in Vlaanderen. Voor een huur in de perifere zone van Brussel die hoger is (165 €/m²/jaar ten opzichte van 145 €/m²/jaar), zijn de totale huurkosten van de kantoorruimtes toch 10% lager dankzij de lagere belastingen, terwijl de toegankelijkheid beter is.

De leegstand in het luchthavendistrict schommelt nog altijd rond de 18% (een van de hoogste percentages op de Brusselse markt), maar de meest kwaliteitsvolle en best gelegen kantoorruimtes zijn nu nagenoeg volledig verhuurd. Dat geldt onder andere voor Corporate Village, Lighthouse en Airport Plaza.

In het luchthavendistrict is er dus een reële dichotomie tussen deze topkantoren en de rest van de aanbod, dat meer lijdt onder een gebrek aan visibiliteit, toegankelijkheid en een grotere veroudering. Voor deze kantoorruimtes ziet de toekomst er somberder uit, ondanks de vaak erg lage huurprijzen, zeker omdat reconversiemogelijkheden voor deze ruimtes nagenoeg onbestaande zijn.

Betekent dit dat men elke ontwikkeling moet stopzetten gedurende de tijd dat er voor deze ruimtes misschien een huurder wordt gevonden? “Zeker niet”, besluit Maximilien Mandart, Associate Partner binnen de afdeling Office Agency bij Cushman & Wakefield en verantwoordelijk voor de Brusselse rand. “De vraag naar tertiaire ruimtes in de luchthavenzone is immers reëel. Deze krijgt gestalte in ideaal gelegen ruimtes die voldoen aan de hoogste standaarden inzake efficiëntie van de werkruimtes en ecologische efficiëntie. Deze vraag zal de komende jaren nog toenemen, door de verbetering van de toegankelijkheid, de geplande komst van de nieuwe zetel van de NAVO en de toekomstige heraanleg van de oude NAVO site. Er is dus plaats om nieuwe kantoorruimtes te ontwikkelen, langs de belangrijkste verbindingsassen, in gebouwen van 7.000 tot 15.000 m² die voldoen aan de strengste milieucriteria.”