Cookie gebruik Kennisgeving

Deze site maakt gebruik van cookies om u te voorzien van een meer persoonlijke service.

Door gebruik te maken van deze site gaat u akkoord met ons gebruik van cookies zoals uiteengezet in onze cookie kennisgeving. Lees onze cookie-mededeling, voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken en hoe u het gebruik van cookies kunt verwijderen of blokkeren.

Demografische groei en gezinsverbruik houden verhuur

Klik om te vergroten
  • De demografische groei is in België aanzienlijk hoger dan in de meeste buurlanden. ‘Brussel is zelfs één van de sterkst groeiende steden van Europa. De geplande retail ontwikkelingen ( zoals Docks Bruxsel of Uplace in het Brusselse )  zijn zeker te verantwoorden in het kader van deze bevolkingsgroei, zeker omdat deze groei zich het sterkst manifesteert in de Noord-West rand van de Brusselse regio’, zegt Boris van Haare Heijmeijer, Partner bij Cushman & Wakefield.
  • In tegenstelling tot verschillende buurlanden zijn de bestedingen in retail niet door een dal gegaan bij ons. De gezinsbestedingen bleven op peil maar toch zijn vele retailers bezorgd over dalingen van omzetten over de tweede helft van 2013.
  • De vraag naar winkels is nog steeds behoorlijk maar steeds minder locaties zijn overbevraagd: de huurwaarden in toplocaties zijn nog stabiel maar de druk is er zeker afgenomen. ‘Van de 236 retail-locaties waarvan Cushman & Wakefield de huurwaarden opvolgt zijn er de laatste 5 jaar exact 50% gestegen in huurwaarde, maar op 33% van deze plaatsen werd een daling opgetekend, veelal in secundaire straten’, voegt Boris eraan toe.

  • De markt van retail parks en baanwinkels is in relatief goede doen. Er is een duidelijke upgrading aan de gang in deze markt: men gaat steeds verder weg van de klassieke ‘schoendozen’ met kwaliteitsvollere architectuur. Een aantal ‘betere’ merken volgen en maken dat retail warehousing  stilaan van zijn vroegere discount-imago verlost geraakt.
  • E-commerce wordt door vele retailers gezien als een opportuniteit, evenzeer als een bedreiging. Over de rendabiliteit van de pure e-commerce spelers zoals Zalando, bestaan er twijfels: de prijs van leveringen aan huis en het hoge pecentage retour-zendingen zal het hen moeilijk maken om winstgevend te worden.
  • De verwachtingen voor het volgende jaar zijn gematigd: pas als de omzetten van de retailers weer aantrekken, ook in het buitenland, zal de vraag weer aantrekken. Een algemene stijging van de winkelhuurprijzen ligt nog niet onmiddelijk in het verschiet.