Cookie gebruik Kennisgeving

Deze site maakt gebruik van cookies om u te voorzien van een meer persoonlijke service.

Door gebruik te maken van deze site gaat u akkoord met ons gebruik van cookies zoals uiteengezet in onze cookie kennisgeving. Lees onze cookie-mededeling, voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken en hoe u het gebruik van cookies kunt verwijderen of blokkeren.

Docks Bruxsel


Klik om te vergroten

de Uitdaging

Onze klant wil een nieuw shoppingcenter van ± 49.000 m² ontwikkelen in het noorden van Brussel. Er is een gebrek aan kwalitatief commercieel aanbod in die regio van Brussel, en de regio lijdt ook onder een negatief imago. Onze taak is als volgt: 

  • De ontwikkelaar begeleiden en adviseren met betrekking tot de financiële haalbaarheid van het project, de ideale lay-out van het project en de beste commerciële mix gezien de aard van de regio waar het project ontwikkeld zal worden.
  • De verhuur van het volledige shoppingcenter dat bestaat uit ± 120 winkels verspreid over 2 verdiepingen.
  • De verkoop van het project na de voltooiing 


de Oplossing

Een methodologie definiëren die gebaseerd is op de 3 pijlers die het project identificeren: 

  • ‘Urban Chic’ positionering van het project: verlangen om een nieuwe stadsgeneratie aan te trekken.
  • Locatie in een specifieke regio van de Brusselse hoofdstad: de kant van het kanaal die de laatste jaren ‘verwaarloosd’ werd, wat onder andere leidde tot een gebrek aan commercieel aanbod, wat inhoudt dat potentiële klanten hun shoppinggewoonten zullen moeten veranderen.
  • Multiculturele regio met een zeer interessante toekomst, dankzij een belangrijke demografische evolutie die de komende 5 tot 7 jaar verwacht wordt, maar een regio die ook een negatief imago heeft als gevolg van de onveiligheid, ...

Daarom werd voorbereidend heel goed nagedacht: 

  • Ten eerste voerden we een grondige analyse uit van de architectuur van het project en verstrekten we advies omtrent enkele wijzigingen om de voetgangersstroom en de commercialiteit van de projecten te verbeteren.
  • Ten tweede bepaalden we de optimale huurderslijst op basis van de huidige economische situatie, de vraag in dat deel van de stad en de bestaande situatie.
  • Tot slot definieerden we de ideale commerciële mix voor dit shoppingcenter, in overeenstemming met de bestaande commerciële mix van dat stadsgedeelte en de kenmerken van de potentiële klanten van het shoppingcenter, en startten we de onderhandelingen met de potentiële huurders. De prioriteit bestond erin ons te focussen op de cruciale huurders. Het is ook heel belangrijk om te focussen op internationale merken die nog niet aanwezig zijn in België, om zich te differentiëren van andere shoppingcenters en Docks Bruxsel te positioneren als een unieke shoppingervaring.


het Resultaat

Docks Bruxsel zou zijn deuren openen op 20 oktober 2016 en is bijna volledig verhuurd. Cruciale huurders zoals Zara, Mango, Massimo Dutti, Pull&Bear, Mediamarkt, H&M en Match overtuigden echt veel retailers van het succes van dit project. 

Anderhalf jaar vóór de opening konden we zelfs al aankondigen dat het shoppingcenter voor 80% verhuurd was. 

Dankzij het enorme werk van ons team om de juiste huurders te overtuigen, slaagden we erin om vooraanstaande merken aan te trekken zoals Michael Kors, Liu Jo, Superdry, Guess, River Woods, IKKS, Maison Scotch, … Daardoor zal Docks Bruxsel een ‘Urban Chic’ bestemming worden en realiseren we onze eerste doelstelling. 

Bovendien biedt Docks Bruxsel niet alleen een shoppingervaring maar ook veel eet- en ontspanningsmogelijkheden, zoals indoor entertainment (Koezio), ruimtes voor culturele vertoningen en een bioscoop, om de klanten de ultieme ervaring aan te bieden!